Seminggu yang Indah

Dah pun sampai penghujung bulan Jun. Sudah setengah tahun berlalu. Dengan usia perkahwinan yang sudahpun hampir 7 bulan, aku bersyukur kerana Allah memberi rezeki awal kepada kami suami isteri. Alhamdulillah, baby dalam kandungan sudahpun berusia 4 bulan.

Hari ini aku nak bercerita tentang apa yang berlaku minggu lepas. Cik Razaleigh balik bercuti selama seminggu. Memang telah dirancang, aku turut mengambil cuti selama seminggu (padahal minggu ini adalah minggu Audit di UM). Tujuan utama adalah untuk balik kampung (Keratong dan Gerik).

Flight dari Miri yang sepatutnya tiba pukul 11.30 malam (jumaat), tiba lambat. Aku sampai tertidur dalam kereta menanti. Pukul 12.15 barulah Cik Razaleigh muncul. Demi Allah, aku bagaikan jatuh cinta pandang pertama sekali lagi pada suamiku ini tatkala memandang wajahnya setelah hampir dua bulan tidak bersama (cinta sangat aku pada dia). Dan macam biasa, dia tak lupa mencium kedua2 pipiku (I like very much).

********

Kami gerak ke Keratong pagi sabtu tu dan sampai dalam pukul 3.30. Cik Razaleigh kalau dapat bwak kereta memang lupa diri. Kecut perut aku. Stay kat Keratong sampai hari isnin je. Dapatlah makan ikan sungai yang abang ipar aku tangkap (+ beli), tapi hubby aku yang lebihlah. Juga durian (sedap sangat - tapi disebabkan mengandung, terpaksalah aku kurangkan kuantitinya).

Cik Razaleigh tengah tolong wat rumah.

Petang isnin tu, kami gerak nak balik Gerik pulak. Penatnya... jauh lagi. Konon2 nak cuba lalu Genting Sempah keluar ikut Batang Kali, sekali tak tau jalan... masuk KL balik ikut Gombak ke Jalan Duta.

Kelat je muka. Hahaha... sian suami aku kena drive jauh. Aku pulak jadi mem la.. duduk sebelah goyang kaki.

Nak jadi cerita, sampai R&R Rawang baru perasan, no plat kereta... hurufnya dah hilang tinggal nombor je. Masa kat highway Genting Sempah, ada kayu dari lori kat depan terbang ke arah kereta. Masa berhenti kat tepi jalan untuk periksa kereta, tak perasankan huruf tu dah hilang. Sampai Sungkai kena tahan dengan polis trafik (hehehe.. lawak giler. Ingatkan apa... rupa2nya pasal no plat). Lepas terangkan apa yang terjadi, kami lepas macam tu je. Tapi yang tak best nya, Cik Razaleigh dapat cenderamata dari polis baju biru kat Lenggong pulak. Semuanya gara2 no plat tu lah (hehehe... yang ni tak boleh nak ceritalah, nanti Cik Razaleigh merajuk ngan aku pulak).

Berehat kat Gerik sampai hari Khamis sebab hari Jumaat tu aku ada appointment dengan gynae. Alhamdulillah.. Baby sihat je. Masa doktor scan, dia tengah tidur. Sebab nak kejutkan dia, doktor tu tekan2 perut aku. Akhirnya, bangun juga dia. Suami aku ketawa je.

Hari sabtu, kami ke Celcom Center di PJ sebab nak tukar line telefon aku (Maxis ke Celcom). Ingat nak tengok transformers, sekali tiket dah sold out sampai tengah malam. Benci betul aku, dah tau tiket habis, cakap lah awal2, buat penat beratur je.

Hari ahad, mood dah lari sikit. Sedihlah nak berpisah ngan Cik Razaleigh. Flight ke Miri pukul 7 petang. Masak untuk tengah hari pun ala kadar je. Rasa nak kunci dia dalam STOR tak bagi balik. Dia belum pergi lagi, hati ni dah rasa rindu sangat.

KATA HATI SAYA: Saya bencikan perpisahan ini. Bila tengok Cik Razaleigh dari belakang rasa sayu sangat. Entah kenapa, air mata ni tak serik2 nak keluar. Rasa macam kehilangan arah je.

Post a Comment

1 Comments

  1. adeh.. saya tak sanggup pisah dengan cik somi ni. hilang arah dibuatnya... 2 minggu terpisah masa lepas bersalin pun air mata asyik kuar je. sampai mak kata tak pe la.. mak beralah ikut saya balik kat sini... inikan lagi berbulan-bulan.. oh tidakkk!

    ReplyDelete