In

Selamat Tahun Baru 2011.

Tahun 2010 sudah hampir ke penghujung dan akan melabuhkan tirai.

Selamat datang 2011.

Semoga 2011 akan membuka era yang baru dalam hidupku dan semoga azam sepanjang 2011 dapat terlaksana sebagai mana 2010 ini.

Kepada semua kawan2 yang melawat blog ku yang takseberapa ini....SELAMAT TAHUN BARU 2011....ku ucapkan.


Read More

Share Tweet Pin It +1

0 Comments

In

Pelaburan ASB Halal atau Haram

Tengok tajuk pun dah tau.

Ku terpanggil nak bincangkan perkara ni selepas satu insiden sembang2 ngan member ofis.

Kalau kita melabur dalam ASB, dividen yang kita perolehi di setiap penghujung tahun itu: hukumnya adalah haram. Boleh saja di gunakan tetapi tidak dibuat sebagai perbelanjaan makan dan minum.

Ini sumber yang aku perolehi dari http://www.zaharuddin.net/

Pandangan Yang Mengharuskan
Antara yang mengharuskan adalah Majlis Fatwa Perak, Majlis Fatwa Sarawak dan beberapa tokoh akademik.

Teks keputusan fatwa Perak berbunyi:-
Untuk makluman tuan mesyuarat jawatankuaa syariah perak yang berlangsung pada 1 Ogos 1992, membuat keputusan berdasarkan pendapat terbanyak serta dengan alasan-alasan syarak yang dikemukakan adalah seperti berikut :
"Bermuamalah dengan skim ASN dan ASB adalah harus dan segala keuntungannya berupa dividen atau bonus hukumnya HALAL".

Fatwa Yang Mengharamkan
Antara fatwa yang mengharamkan adalah Majlis Fatwa Selangor.

Tapi..

Bagaimana pula bila kita PINJAM DUIT DARI BANK UNTUK SERTAI ASB.

Walaupun isu di atas masih diperdebatkan oleh mereka yang berkenaan, namun jika anda meminjam dari Bank Konvensional untuk tujuan menyertai pelaburan ASB, ia telah disepakati haram oleh Majlis Fatwa Kebangsaan dan semua mufti-mufti Malaysia. Ini kerana pinjaman wang dari bank konvensional tersebut adalah riba. Tatkala itu, isu ASB tidak perlu diambil kira lagi kerana asal cara dapat duit untuk melabur itu pun sudah haram.

Macammana kalau kita dah buat pelaburan yang macam ni? Ada sesiapa yang dah buat?

Read More

Share Tweet Pin It +1

3 Comments

In

2 tarikh, 3 peristiwa

Salam to all,

Kenapa dengan tajuk di atas tu?

Meh ku nak cerita :)

Entri ni sebenarnya terlewat sikit, tapi tak mengapalah. Yang penting, ceritanya tetap ada.

10 Disember:

Pada tarikh ini, setahun yang lalu tepat pukul 1 petang, ku dengan rasminya bergelar IBU kepada seorang puteri yang sangat comel. Puteri ini dinamakan ALISHA ADNAIN yang memberi makna "dilindungi Allah" dan gabungan nama salah satu Syurga Allah Syurga Adn' dan mata.
Tiada sambutan yang meriah, cuma makan-makan biasa di kampung bersama mak, abah, adik2 dan mak ndak dan anak2nya serta Atuk. Ku hanya belikan sebiji kek dan KFC sahaja. Mak pula rajin membuat nasi goreng sebagai tambahan.
Alisha sibuk mengusik sana sini, kami yang dah besar ni yang melebih2.

Alisha sayang: Selamat ulangtahun pertama ye. Ibu doakan semoga Alisha dikurniakan kesihatan yang baik dan dilindungi Allah selalu. Semoga Alisha menjadi anak baik kepada ibu dan abah, sentiasa cemerlang dalam semua bidang yang Alisha ceburi dan beriman kepada Allah serta berjaya di dalam kehidupan.

14 Disember:

Pada tarikh ini, 32 tahun yang lalu, ku lahir ke dunia, menjadi anak sulung kepada Haji Shafie dan Hajah Foziah. Alhamdulillah, dengan ajaran dan didikan mereka, ku membesar menjadi diriku sekarang.

Mak dan Abah: Terima kasih kerana melahirkan Ila ke dunia ini. Jasa mak dan abah membesarkan Ila dan adik2 ini sungguh bernilai. Rasanya tidak dapat ditebus selagi hayat dikandung badan. Hanya Allah Taala yang dapat membalasnya kerana semua itu sungguh bernilai jika hendak dibanding dengan semua yang ada di dunia ini.

Pada tarikh ini juga, 2 tahun yang lalu ku SAH menjadi isteri kepada Mohd Razaleigh. Tahun lepas ketika menyambut ulangtahun pertama, ku sedang berpantang dan cik suami berada di sisi. Tahun ini, cik suami tidak berkesempatan untuk pulang. So, abang....kita tunda celebration nya ke bulan depan bila abang balik ye :)

Abang: Terima kasih kerana dua tahun yang bahagia ini. Semoga kita sentiasa bahagia dan kekal bersama sehingga keakhir hayat. Terima kasih kerana masih belum penat melayan karenah isteri abang yang macam2 ni.
.
.
.
.
.
Tiada kata2 yang dapat menggambarkan perasaan ku yang sebenarnya terhadap insan2 yang kusayangi ini. Ucapan terima kasih mungkin sesuatu yang biasa. Tetapi itulah yang dapat ku tulis. Hanya Allah sahaja yang tahu betapa bersyukurnya aku kerana berpeluang menjadi sebahagian dari mereka.
Semoga allah berkati kami semua.

Read More

Share Tweet Pin It +1

0 Comments

In

USM Part 2 @ Perangai baru Alisha

Kebetulan ada gap satu hari, ku balik kampung untuk menghantar bekalan susu buat Alisha. Owhhh...rindu sungguh aku pada puteriku itu membuatkan air mata ini mengalir sendiri bila menyentuhnya. Baru tiga hari berpisah terasa begitu lama sekali.

Alhamdulillah, semakin lancar jalannya. Macam2 perangai baru yang ditunjuknya. Yang terbaru: dapat je telefon, mesti nak letak kat telinga. Kononnya tengah bercakap. Siap berjalan2 lagi.



Tengok, dah makin bulat mukanya. Apa tidaknya, semua opah bagi makan :)

Balik semula ke USM pada pagi jumaat. Sampai dalam pukul 10.10 pg, terus masuk kelas Intoduction to numerical analysis sampai pukul 12 tgh. Petangnya ada kelas lagi dari pukul 3-5 ptg dan exam pada sebelah malam pukul 8-10 mlm.

Leceh betul pak guard kat Restu ni, kereta memang dah tak boleh masuk kalau tak de orange sticker. Di sebabkan ada beg, ku request masuk juga (gila nak jalan usung dua tiga beg mendaki jalan yang macam mendaki bukit). Diorang siap mintak tinggalkan lesen dan bagi masa 10 minit aje.

Masuk je dalam ku tengok banyak kereta dah kena clamp tapi masih banyak juga yang dapat parking dengan selamatnya. Oh ye, nak dapatkan orange sticker tu mesti kena ada surat dari doktor yang menyatakan kesihatan tidak memuaskan. Hampeh....

Siap hantar beg2 ke bilik, ku bawa kereta keluar dan masuk balik USM, parking kereta dekat DP.

Hari ni (sabtu) memerap saja di bilik. Esok pun macam tu juga. Cuma petangnya ada exam dari pukul 5-7 ptg.

Hari isnin nanti nak kena pergi canselari. Nak minta salinan surat tawaran belajar. Entah mana pulak hilangnya salinan yang aku dapat dulu. Lepas tu nak pergi PPJJJ nak ambil borang drop kursus. Macam tak konfiden je nak buat 312.

p/s: tadi baru telefon abah, cakap ngan Alisha. Tak tahan dengar diorang ketawa dengan telatah Alisha. Mak cakap hari ni, dia asyik nak pakai topi. Macam2 anakku itu. Rindu sangat pada Alisha ni. Cik suami pulak keluar belayar. Kemungkinan sampai 9 Disember nanti. Lagi lah rindu padanya.

Read More

Share Tweet Pin It +1

1 Comments