38 weeks pregnancy

Alhamdulillah, dah pun masuk minggu yang ke 38 kehamilanku ini. Tak sabar rasanya nak berjumpa dengan baby dalam kandungan. Tapi sabarlah sayang. Tunggu abah balik 6 November ni ye.

Tuan puteri ni, kalau dia kata nak dukung... maka kena dukung lah. Kalau tidak jangan harap dia nak bergerak langsung.

Post kali ni, aku nak bercerita tentang tanda2 kelahiran yang sumbernya aku perolehi dari Portal Kehamilan Malaysia

Tanda-tanda hendak bersalin

Kontraksi Rahim
- belum lagi

Kontraksi adalah tanda awal dan isyarat yang paling penting yang menunjukkan anda sudah sampai masa untuk bersalin. sekiranya kontraksi sudah ada, cuba perhatikan masa, tempoh dan berapa minit jarak diantaranya. Kontraksi yang sebenar berlaku secara teratur dan pada jarak yang konsisten. sekiranya ia berlaku setiap 5 min secara teratur dan semakin kerap, pergilah berjumpa dengan doktor untuk mendapat kepastian.

Kontraksi biasa atau Braxton Hicks contraction agak berbeza, ia kurang menyakitkan dan tidak teratur dan akan hilang dengan sendirinya tidak lama kemudiannya.

Sakit Belakang - dah kerap sangat kebelakangan ni

Sakit belakang sering menjadi masalah utama wanita hamil, tetapi ia juga mungkin satu tanda kelahiran. Sakit ini akan semakin kerap dan kuat dan rasa lebih teruk pada bahagian bawah belakang.

Pecah ketuban - belum lagi

Dalam cerita drama atau filem,wanita selalunya sedar yang mereka bakal melahirkan apabila ketuban mereka pecah. Tapi ia bukan realiti sebenar.

Kebanyakkan wanita langsung tidak mengalami pecah ketuban sehinggalah disaat-saat akhir proses bersalin. Yang kerapnya, doktor yang akan memecahkan ketuban anda untuk mempercepatkan proses bersalin.

Pecah ketuban berlaku pada segelintir wanita hamil sahaja dan sekiranya anda mengesyaki yang ketuban sudah pecah, jumpalah dengan doktor dengan segera.

Bloody Show - baru pagi tadi. tapi tak lah banyak sgt

Disaat awal anda bakal melahirkan, selalunya terdapat lendir pekat bercampur darah keluar dari faraj. Ini adalah pluk mukus yang menghadang sebarang kemasukkan asing kedalam cerviks. Ia juga menghalang sebarang kuman dari merebak kepada bayi. sekarang pluk ini sudah tiada dan bayi sudah boleh bergerak kebawah dengan perlahan-lahan.

Serviks terbuka - belum lagi

Sebaik sahaja kontraksi berlaku, pangkal rahim anda akan menjadi lebih lembut dan lebih nipis. Walaubagaimanapun, cuma doktor sahaja yang boleh mengetahui perubahan ini semsa pemeriksaan faraj.

Bercakap pasal 'bloody show' - berapa lama tempohnya sebelum masa kelahiran sebenar berlaku. Risau la pulak. Cik suami lambat lagi nak balik ni. Masa lahirkan Alisha dulu, terus sahaja contraction (SVD). "Oh baby, sabar ye....tunggu lah abah balik sayang".

Ok lah sampai sini dulu ye......

Di sini ku ingin ambil kesempatan untuk memohon maaf jika ada kelanjuran kata2 yang terluah yang menyinggung perasaan sesiapa yang mengikuti blog ku ini.

Doakan semoga ku dan baby dalam kandungan ini selamat sepanjang perjalanan gembira kami ini.

Wasallam.

p/s: Sudah janji dengan Alisha mahu bawa dia naik 'kuda' hari ini :)

Post a Comment

3 Comments

  1. moga semua berjalan lancar..
    kalau ada bloody show tu dah tak lambat dahh..

    ReplyDelete
  2. Kak es:

    terima kasih menjenguk blog saya ini.

    huhuhu . . . .

    Risau juga lah sbb tak tau bila. Kalau dah ada kontraksi, boleh juga diperhatikan jarak masa kontraksinya.
    Doakan semoga saya dan baby selamat menempuh fasa ini ye.

    ReplyDelete
  3. moga dimudahkan ye...
    da bersalin cepat2 update k?... =)

    ReplyDelete