Gigi oh gigi .....

July 31, 2012 ILA shafila 1 Comments


 Alfeey dah nak masuk 9 bulan.
Tapi gigi satu pun tak tumbuh lagi.
Ibu yang tak sabar :)
Bila gigi nak keluar?
Kata orang tua dulu-dulu, kalau gigi lambat tumbuh ni, uri anak di tanam dalam sangat.
Hahaha, macam-macam kan.....
Saya pun tanya En.Hubby, "Abg tanam uri dalam sangat ke?"
Hahaha... jawapan dia lucu sangat (sebab berkait dengan abah saya pula).
Tak pe lah Alfeey, gigi tak tumbuh lagi pun sakit juga ibu bila kena gigit.



Dengan kakak. Kena letak dalam walker sebab nak main kat luar. 



1 comments:

July 31, 2012 ILA shafila 0 Comments

Salam Ramadhan buat semua.

Saya tertarik dengan status FB Prof Dr Muhaya ini. Sama-samalah kita renung balik diri kita, adakah kita bahagia melihat kebahagiaan orang lain. Dan sama-sama kita mengambil peluang di bulan Ramadhan ini untuk men-sucikan hati kita.

Prof Dr Muhaya
 · 162,094 like this.
about an hour ago · 
  • Orang yang paling bahagia ialah mereka yang merasa bahagia melihat orang lain bahagia.Kebahgiaan dalam hati kita,jadi buatlah keputusan yang betul iaitu untuk berbahagia. Sebuah keluarga yang bahagia bersama Ibu bapa, mertua, Suami,isteri anak-anak, adik beradik serta saudara mara. Jangan menarik muka masam kepada keluarga kita. cuba orang menarik muka kepada kita, apa kita rasa? suka? Tepuk dada tanya Iman.
    248 ·  · 

0 comments:

Doa keluarga bahagia.

July 27, 2012 ILA shafila 1 Comments

Tazkirah di pagi Jumaat ini. Selamat berpuasa di hari ke-7 ini.
Semoga Allah sentiasa mengurniakan sinar bahagia ke atas keluarga kita.
Jom... sama-sama kita amalkan.


1 comments:

Hikmah Berpuasa dan Kelebihan Ramadhan

July 24, 2012 ILA shafila 0 Comments

Alhamdulillah..... sudah masuk hari ke-4 umat islam seluruh dunia menunaikan ibadah puasa. Di sini saya ingin berkongsi sedikit tentang hikmah kita berpuasa dan kelebihan Ramadhan yang mungkin anda semua tidak ketahui. 

Semua isi kandungan yang sya bincangkan di sini diperolehi dari buku Indahnya HIDUP BERSYARIAT yang ditulis oleh Dato' Ismail Kamus dan Mohd. Azrul Azlen Ab. Hamid. 

Hikmah Berpuasa dan Kelebihan Ramadhan...

Ketibaan Ramadhan, umat Islam di seluruh dunia serentak mengerjakan puasa dalam satu masa tertentu. Kesatuan hati dan niat tulus ikhlas ini dilakukan semata-mata untuk mengabdikan diri terhadap ALLAH SWT.



Dengan diwajibkan berpuasa, semoga golongan Islam, kaya dan miskin, berada atau tidak, semuanya terpaksa menempuh ujian yang sama. Dengan berpuasa akan timbul keinsafan dan perasaan bertimbang rasa serta kasih mengasihi sesama umat islam.



Amalan berpuasa melahirkan jiwa insan yang selalu taat kepada Allah, lantas akan melahirkan pula ketenangan jiwa dan ketakwaan.



Dari segi kesihatan, perut yang melalui proses berpuasa dapat dibersihkan, sekaligus beberapa penyakit yang terdapat di dalam tubuh badan manusia dapat diatasi.



Puasa disifatkan oleh Rasulullah SAW sebagai separuh daripada kesabaran.




Orang yang berpuasa lebih disayangi Allah, selamat daripada api neraka dan menghapuskan dosa-dosa kecil.



Kedatangan Ramadhan ada keistimewaannya kerana dianjurkan ibadah solat Tarawih, disamping itu diwajibkan juga zakat fitrah (badan) ke atas golongan yang mampu sebagai satu kewajipan membantu insan Muslim yang lain, khususnya mereka yang daif.




Diriwayatkan sebuah hadis daripada Nabi SAW yang bersabda, maksudnya: "Sesiapa berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan, mengharap balasan daripada Allah diampunkan dosa-dosanya yang lalu.




Ketibaan Ramadhan menandakan terbukanya pintu-pintu syurga, ditutupnya pintu-pintu neraka dan dirantaikan syaitan.




Malam Nuzul alQuran (17 Ramadhan) merupakan saat penting al-Quran diturunkan dari langit ke dunia untuk menjad pedoman manusia hingga akhir zaman.




Terdapatnya Lailatul Qadar iaitu satu malam yang padanya saat penuh keberkatan menyamai 1000 bulan (83 tahun 3 bulan) ganjaran pahalanya daripada Allah SWT.



********
Semoga amalan kebaikan kita diterima Allah sepanjang Ramadhan ini.



0 comments:

Anak Itik Tok Wi

July 23, 2012 ILA shafila 0 Comments

Anak Itik Tok Wi 
Mandi Dalam Kolam
Sakit Apa Tok Wi 
Sakit Sendi Tulang

Ubat Apa Tok Wi
Ubat Limau Lelam
Sakit Apa Tok Wi
Sakit Sengal Tulang

Mesti anda semua dah biasa dan lali dengan lagu 'Anak Itik Tok Wi' ni. sangat terkenal di zaman kanak-kanak kita dulu malah sehinggalah sekarang. (Huhuhu..terkengang balik zaman kecil2 dulu). 
Setiap kali balik taska mesti ada lagu2 baru yang Alisha nyanyikan.

Jadi, balik kampung minggu lalu, saya bawa anak2 berjalan2 di pasar. Memang dah tahu tempat favorite Alisha. Mesti nak pergi tengok Apek tua yang jual anak ayam dan itik.

Selalunya dia nak tengok saja. Tapi kali ni siap cakap nak beli itik.

Maka.....


Hehehehe....Kasihan atuk dengan opah yang kena tolong bela bila tuannya balik Puchong. 

Sebelum ni, dua ekor  anak ayam. Atuk dan opah juga yang kena bela. Bila dah besar kena sembelih dan buat gulai. 

*
Anyway, selamat menjalani ibadah puasa di hari ke-3 ini ye.


0 comments:

Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak

July 19, 2012 ILA shafila 0 Comments

Salam semua.

Kita dah menghampiri penghujung Syaaban dan Ramadhan Al-Mubarak bakal kita kunjungi. Bulan suci yang mulia dan penuh dengan keberkatan buat kita semua. Sama-samalah memanjat doa dan kesyukuran kerana masih berpeluang untuk sama-sama menjalani ibadah puasa sekali lagi.



Selamat Menyambut Ramadhan.

Selamat Berpuasa.


Jangan lupa bersahur kerana sahur itu adalah sunnah. Walaupun ia tidak diwajibkan, namun sangat digalakkan. Malah ia membezakan antara sahur muslim dan sahur Yahudi. 


Seperti sabda Nabi s.a.w: “Pembeza antara puasa kita dan puasa Ahli Kitab adalah makan sahur”. (Riwayat Muslim).

Dan Allah jadikan keberkatan dalam bersahur.

Nabi s.a.w telah bersabda :“Bersahurlah, sesungguhnya pada sahur itu ada keberkatan”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).



0 comments:

MasterChef Selebriti Malaysia

July 16, 2012 ILA shafila 0 Comments

Siapa ikut MasterChef Selebriti Malaysia?

gambar kredit to Astro

Dah nak sampai ke penghujungnya pun.

Dato' Fazley atau Angah?

Jom tengok malam ni..........

0 comments:

Rindu...

July 12, 2012 ILA shafila 1 Comments

Rindu?

Siapa?

Bukan saya tapi......

Anak dara saya ALISHA ADNAIN yang rindu kat abah dia.




Ini antara dialog saya dan Alisha bila dia tengok gambar2 ni dalam hp malam tadi

saya: kakak tengok apa?
alisha: tengok abah je...
saya: kakak sayang ibu ke abah?
alisha: sayang ibu je...
saya: kakak tak sayang abah ke?
alisha: rindu abah kakak je...
saya: ibu pun rindu abah juga (sedih tau bila anak cakap macam ni).




1 comments:

Gajah Berkaki Empat.

July 05, 2012 ILA shafila 0 Comments

Kakak dan Adik

Kakak nyanyi Adik tepuk

*
*
*

Ibu happy :)

video

0 comments:

TAZKIRAH: Sya'ban dan kelebihannya.

July 05, 2012 ILA shafila 0 Comments

Salam buat semua,

Pejam celik, pejam celik, kita dah berada di pertengahan bulan Sya'ban. Bulan yang penuh dengan fadhilat dan keberkatannya.

Di bulan inilah kita digalakkan melipat gandakan amalan kebaikan yang dituntut, berdoa kepada Allah, berzikir daan berselawat kepada Rasulullah dan bertaubat.

Semoga segala amalan kita di terima Allah.

Berikut antara amalan-amalan sunat yang digalakkan dalam bulan Sya'ban:

  • Berpuasa Sunat
  • Berdoa, berzikir, berselawat dan bertaubat
  • Memperbanyakkan amalan takwa
  • Solat lima waktu secara berjemaah
  • Memperbanyakkan solat sunat terutamanya solat malam hari
  • Melakukan amal kebajikan
  • Memohon keampunan ibu bapa
  • Menjauhkan diri dari maksiat dan dosa
  • Bersedekah kepada golongan yang memerlukan
  • Berusaha mendapatkan keredhaan Allah dalam setiap amal kebajikan yang dilakukan
  • Memohon semoga terhindar dari segala bencana dan malapetaka
  • Menghidupkan malam Nisfu Sya'ban dengan ibadat seperti membaca Al-Quran, bertaubat, beristighfar dan berzikir.

Kita juga digalakkan berpuasa di bulan Sya'ban kerana selain menjadi persediaan untuk melakukan ibadat puasa selama sebulan Ramadhan, ia juga mempunyai kelebihan.

Sabda Rasulullah SAW: "Bahawa Sya'ban ialah bulan yang selalu diabaikan oleh manusia, sedangkan pada Sya'ban lah, semua amalan manusia diangkat ke hadrat Allah. Maka aku sangat suka sekiranya amalanku diangkat sewaktu aku dalam keadaan berpuasa." (Hadis Riwayat oleh AN-Nasa'i dan Ahmad).

Antaranya:

  1. Berpuasa sehari di bulan Sya'ban
  2. Berpuasa tiga hari pada permulaan, tiga hari dipertengahan dan tiga hari di akhir bulan Sya'ban
  3. Berpuasa tiga hari kemudian berselawat tiga kali sebelum berbuka puasa
  4. Berpuasa pada hari khamis pertama dan khamis terakhir di bulan Sya'ban
  5. Berpuasa pada hari isnin terakhir dalam bulan Sya'ban
  6. Berpuasa sebulan di bulan Sya'ban
Kelebihan yang Allah berikan dalam bulan ini amat banyak. Namun sebagai umatnya janganlah kita hanya melakukan segala amalan ini kerana berharap memperoleh ganjaran itu semata-mata. Sebaliknya lakukanlah kerana keutamaan dalam beribadat dengan ikhlas mencari keredhaan Allah SWT.

* sumber diperolehi dari http://shafiqolbu.wordpress.com

Amin.



0 comments: