Cerita masak-masak hujung minggu.

Assalamualaikum....

Seperti selalu (sejak kebelakangan ini), hari jumaat je, saya pasti akan singgah di pasar malam. Selalunya beli nasi ayam lah untuk anak2 :) Cuti masak....hehehehe. Tak pernah pula saya ke bahagian yang menjual barang basah (ikan, ayam, daging dan sayuran).

Kebetulan pula barang basah di rumah sudah kehabisan dan fikir2 balik, kalau beli di Giant susahlah nak dapat yang masih segar. Saya pun heretlah Alisha ke bahagian tersebut. Tuan puteri yang sorang ni mintaknya macam-macam. Kakak nak sotong..kakak nak udang...kakak nak ketam...kakak nak ayam :) Dia jadi excited tengok semua yang ada kat situ. Ibu ni pun belikan lah semuanya. Ye lah stok untuk seminggu. Senang cerita. Beli pun ngam-ngam je untuk 3 orang makan.

Jadi untuk lunch hari sabtu, ibu dia terlebih rajin buatlah sup ketam atas permintaan Alisha (hehehe...first time saya masak sup ketam untuk diorang sebenarnya).



Ketam (2 ekor je) - makan pun tiga orang

Bawang merah
Bawang putih
Halia
Serai 
Tomato - Saya belah 4
Cendawan Shitake - Alfeey suka ni 

Simple je bahannya. Tak boleh nak buat pedas sebab anak2 saya ni tak makan pedas. Alhamdulillah, bila dapat bahan yang segar, rasanya pun cukup segar.

Tadaa....

Sebenarnya mood excited nak tayang apa yang saya masak untuk anak-anak saya. Kalau hari bekerja masak pun ala kadar je. Weekend je lah yang boleh masak best2 sikit. Nak tunjuk kat sini pun mestilah kena yang best sikit kan.

Spaghetti untuk dinner. 


Bihun goreng untuk sarapan pagi ahad. Alhamdulillah, menjadi pulak kali ni. Selalunya terkeras bihunnya. Sebab buat tak pedas, saya kena makan dengan cili merah tu :)

Nasi goreng untuk dinner.

Semuanya menu yang ringkas. Janji anak-anak nak makan. Sebabnya budak berdua ni, kalau nak makan jenuh kena pujuk. Kalau kena dengan selera, memang laju dan berseleranya je diorang makan. 

p/s: Rasanya lepas ni saya kena amalkan beli barang basah di pasar malam lah. Selain dapat yang fresh, harganya lebih berbaloi. Tengah cari mood nak buat cheesekut ni. Bahan2 dah beli tapi mood nya tak datang lagi. Hehehehe

:)






Post a Comment

1 Comments

  1. Alisha awak pandai makan macam2 kan..aleesya saya..ishh..payah makan.

    betul lah fila..sini pun kitaorang dkt dgn giant.mmg rasa nak komplen je.teruk management...ikan tu,jual hat mata merah je..sayur pun,alahai.....sabo je lah..
    mmg gi pasar gaks,baru dapat yang segar kan...

    ReplyDelete