Makan Vitamin/Supplement tapi masih tak berkesan.

Aduh..pening kepala fikir. Duit dah belanja banyak beli vitamin/supplement tapi masih juga tak de kesannya. Tengok kesan pada orang lain memang kebabomm...tapi diri sendiri masih seperti tu juga.

Meh baca kat sini kenapa?

Makan Vitamin masih tak berkesan - Kenapa Ya?

Kenapa saya makan vitamin tak ada apa-apa kesan ye? Mesti soalan ini timbul dalam kepala bila dah berbelanja besar tapi masih tidak ada kesan seperti yang diharapkan.

Mari kita kita selidik dan samaada anda dah ikut guide pengambilan vitamin.

Kurang minum air putih - kena minum ikut keperluan badan. 1L untuk setiap 25kg
Kita digalakkan minum air putih 3 liter sehari. Bagi membantu penyerapan vitamin dengan lebih baik. Air putih penting untuk pastikan detokfikasi berjalan lancar supaya toksin dapat dikeluarkan daripada badan.

Makan Vitamin secara banyak pada satu masa
Tujuannya takut terlepas makan vitamin yang lain. Ini boleh meningkatkan kepekatan darah pada masa tertentu, lebih-lebih lagi sebalum tidur. Sedangkan pada masa yang sama anda kurang ambil air putih bagi membantu penyerapan khasiat vitamin yang telah anda ambil. Bila membeli vitamin dapatkan jadual pengambilan vitamin yang sesuai daripada Perunding Kesihatan.

Vitamin yang tidak boleh diambil serentak:
  • Vita-Lea dan Alfafa tidak boleh diambil serentak dengan Vitamin E, GLA, Ostematrix ataupun dairy produk yang lain. 
  • Vita-Lea tidak boleh diambil serentak dengan air susu. Ia boleh menyebabkan gangguan pada penyerapan zat besi yang terkandung dalam Vita-Lea. 
  • Vitamin E tidak boleh diambil serentak dengan Alfalfa kerana Alfalfa boleh menyebabkan gangguan penyerapan Vitamin E. 
  • Alfalfa dan Vitamin E tidak disarankan untuk ibu mengandung, kerana boleh menyebabkan risiko keguguran di awal kehamilan. 
  • Vitamin E tidak boleh diambil serentak dengan GLA Complex kerana ia boleh ganggu penyerapan nutrisi kedua-duanya. 
  • Zink perlu diambil sebelum waktu makan. Ini kerana dalam proses pencernaan yang normal, zink akan dimusnahkan, dikeluarkan dan mengikat dirinya dengan bahan lain. Pengambilan Zink selepas makan (terutamanya roti dan susu) akan menurunkan potensi zink sehingga 1mg untuk setiap 15mg zinc yang anda telan. 

Pengambilan Kafein - kena kurangkan atau stop terus lagi bagus
Pengambilan minuman berkafein boleh ganggu penyerapan nutrisi vitamin yang diambil. Bila mengambil dengan kuantiti yang banyak dan berterusan boleh menyebabkan pembaziran pada khasiat vitamin yang diambil dan kerosakan pada vitamin.

Pengambilan Vitamin bersama ubat - sangat tidak boleh
Bagi anda yang masih dalam pengawasan doktor dan bercadang mengambil vitamin pada masa yang sama, elakkan mengambil kedua-duamya secara serentak. Kerana ia boleh menimbulkan kecelaruan dalam tubuh dan boleh menyebabkan gangguan pada penyerapan yang baik untuk kedua-duanya. sekiranya anda mengambil vitamin dan ubat, jarakkan pengambilan ubat atau vitamin 2 @ 3 jam.

Tidak konsisten dalam pengambilan Vitamin - jangan cepat putus asa
Ni kalau rasa nak, makan, kalau malas tak nak makan. Ada juga yang berhenti separuh jalan bila lihat tiada kesannya. Anda harus faham, kesan suplemen ke atas tubuh kita adalah perlahan-lahan. Ramai orang yang tidak penah mengambil suplemen sebelum ini akan mengalami Healing Crisis selepas mmengambil Suplemen Shaklee semulajadi. Jangan risau ia adalah positif kerana badan kita dalam proses pemulihan. Berikan masa pada tubuh anda 3-6 bulan untuk benar-benar merasai keberkesannya.

PENTING
Ikuti peraturan dalam pengambilan suplemen dan minum air 3 Liter sehari.

Tampil Cantik Kekal Sihat secara semulajadi dengan MH Vita Shoppe


Post a Comment

0 Comments