Mudahnya nak tukar myKad

Assalamualaikum

Mudah sangat rupanya nak gantikan MyKad (cip 80K) kita. Pada yang sibuk dan tak de masa nak pergi JPN untuk buat yang baru, boleh saja buat melalui myEg. Pada yang belum ada akaun myEg, daftar dan terus login ke JPN.

CIM dan cik suami hanya nak buat gantian kad biasa saja iaitu nak naiktaraf cip MyKad ke 80K. Gambar dan alamat guna yang sedia ada (muka masih sama tau). Tapi kalau nak tukar gambar dan alamat kena pergi JPN sendiri lah ye . Masa buat ni dah dekat pukul 10 malam. Lepas 20 minit check myKad status dah boleh ambil. Hehehe...excited sebab tak pernah tukar myKad lagi lepas hilang tahun 1997 dulu. 

Jadi sabtu lepas, CIM satu family ke JPN Putrajaya lah.



Meriah tau, walaupun hari sabtu. Dah macam kat mall saja :)


Ambil angka giliran di kaunter pertanyaan dan no giliran, lepas tu kena pergi ke kaunter 23. Kat sini kena tunggu sekejap sementara diorang nak cari MyKad. Brother kat kaunter 26 tu yang layan CIM dan MR. Dua kaunter saja yang buka tapi servis cepat. Nak ambil saja kan. Sebab dia mesra dan senyum saja, kitaorang bagi 'cemerlang' kat dia :)


Sekejap saja dah selesai. Peace dari Princess. Hero biasa lah, bukan boleh duduk diam. Sana sini dia berlari. Korang jangan lah percaya bayaran tukar MyKad tu akan naik ke rm50 ye. Masih sama rm10. Notis ada tertampal kat kaunter.


Selfie sikit dengan Princess.


Keadaan masih berjerebu. Waktu ni dalam pukul 10.15 pagi. Bye bye Bird

Post a Comment

0 Comments