PETRONAS National & Malaysia Day 2015

Dah seminggu 31 Ogos berlalu, hari ni baru berpeluang tengok iklan MERDEKA dan Hari Malaysia 2015 dari Petronas. Simple story tentang 3 orang rakan. Tak tahu mengapa my tears off towards the end of the video. Petronas ni saja tau. Korang pun...ambil masa untuk tonton video ni.


Sepanjang usia sy, hanya sekali saya merasa menyambut sambutan merdeka di Dataran Merdeka. Tahun 2001/2002 mungkin. Tengok perbarisan dalam kesesakan orang ramai. Melayu, Cina dan India, malah foreigners. Masing-masing nak duduk di bahagian hadapan. Malah kita boleh tengok lautan manusia melalui tv juga.

Isnin lepas, masa sy menonton rancangan khas di tv bersama anak2, sy tidak nampak lagi kesesakan seperti yang pernah saya saksikan dan alami sebelum ini. Atau mungkin pada pandangan sy sahaja. Keterujaan untuk menonton hilang. Malaysia yang saya cintai semakin kurang serinya.

Saya cuma berharap anak-anak saya nanti akan berpeluang menjalani kehidupan harmoni tanpa ada sifat berkauman di dalam diri mereka. Jangan jadikan perbezaan pandangan dalam politik sebagai jurang yang memisahkan kita rakyat Malaysia. Tiga kaum berganding tangan untuk mencapai kemerdekaan 58 dahulu. Semoga kekal selamanya.

Selamat Hari Kebangsaan.
Selamat Hari Malaysia.

Post a Comment

0 Comments