Berpantang tapi keluar rumah.

Bismillah.

Hari ke 26 berpantang.

Alhamdulillah....walaupun tidak seketat berpantang ketika bersalinkan Alisha dan Alfeey dulu, masih juga menjaga makan, pakai minyak angin, bertungku, berbarut dan berstoking. Dulu berpantang di kampung, semua mak tolong buatkan. Bolehlah nak ketat2. Tapi bila dah berpantang sendiri, banyak yang nak kena buat.  Seminggu pertama saja saya betul2 merehatkan diri. Ye lah, mak dan adik datang meneman dan membantu :)



Lepas mak dan adik dah balik, kena juga menguruskan anak2 yang sekolah. Saya bernasib baik sebab MR banyak membantu terutamanya bab2 memasak. Saya cuma buat kerja yang ringan2 saja. Lagi pulak, saya asyik kena keluar rumah saja. Bukan suka2 nak keluar tau. Keluar pun, masih juga berstoking. Sapa tak sayang badan oooi...nak pakai lama tau :)

Aleena ada temujanji untuk saringan pendengaran bayi di Pusat Saringan Pendengaran Bayi, PBBR. Ujian pendengaran dibuat pada kedua-dua belah telinga. Masa ujian ni, baby memang kena tidur, jadi sebelum tu kena susukan dia kenyang-kenyang :) Untuk saringan ni, Aleena lulus dua-dua belah telinga. Alhamdulillah. 


Aleena kena jaundice. Nurse yang buat saringan pendengaran di PBBR yang bagi tau Aleena macam ada kuning sikit dan dia suruh ke KK untuk periksa TSB.



Kenalah berulang ke KK dari hari ke-6 sampai hari ke-13. TSB reading Aleena:

Hari ke 5: 28/7/16 - 13.2
Hari ke 6: 29/7/16 - 15.4
Hari ke 7: 30/7/16 - 14.1
Hari ke 9: 01/8/16 - 14.3
Hari ke 13: 05/8/16 - 10.9

Lepas tengok keputusan hari ke-13, doktor KK suruh pergi ke hospital. Prolong Jaundice katanya. Doktor refer Hospital Serdang, tapi saya minta Hospital Putrajaya memandangkan Aleena lahir di sana. Di HP, nurse ambil sampel darah dan urin. Allah, sedih tau dengar dia menangis kena ambil darah dan urin. Keputusan hanya akan diketahui dalam masa dua minggu. Kita kena call HP untuk tahu keputusan tapi kalau ada masalah, pihak hospital yang akan telefon. Tak de pulak saya terima panggilan dari HP sehingga sekarang dan mata dan kulit Aleena pun dah tak kuning lagi.

Tentang jaundice ni, kalau mak dah darah O (saya O+), anak akan kena jaundice juga. Jadi kerapkan breastfeed baby. Baby memang akan tidur sebab depa penat. Kejutkan juga baby setiap sejam untuk bagi susu. Kalau rasa susu kurang, top up dulu dengan susu formula. Alhamdulillah, Aleena masih BF sepenuhnya dari hari pertama :)


Hehehehe....semoga Aleena membesar dengan sihat macam kakak dan abang.

Post a Comment

0 Comments