Avent or Pigeon

Bismillah.

Tak sampai seminggu lagi aku dah nak masuk kerja balik. 90 hari cuti rasa macam tak cukup je. Masuk minggu terakhir cuti ni lah baru nak mula ajar Aleena menyusu guna botol. Padahal jururawat KK dah pesan aku kena latih awal sikit. Mula2 aku try dengan botol Avent. Botol ni aku beli sebelum dia lahir lagi. Dia main-main je. Sikit pun tak luak. Lepas tiga empat kali cuba asyik kena reject je, aku pun malas nak cuba lagi. Terus continue bagi direct je.

Avent bottle

Masa aku pergi Kedai Momster bulan lepas, aku ada tengok botol Pigeon ni. Ada dua jenis iaitu Polyphenylsulfone (PPSU) dengan Polypropylene (PP). Saiz pulak sama je macam botol jenama lain 160ml dan 240ml. Untuk Aleena aku beli botol PPSU. Warna yang yellowish ala-ala madu lebah nampak simple dan menarik.

Pigeon PPSU bottle 160ml

Apa yang menarik pada botol pigeon ni adalah puting dia iaitu Peristaltic PLUS Wide Neck Nipple. Puting ni sangat lah stretchable dan dibuat daripada Ultra-Soft Silicone. Bentuk dia pula hampir menyerupai puting ibu dan dicipta untuk disesuaikan dengan pergerakan lidah bayi semasa menyusu.

Beza antara puting botol Avent dan Pigeon
Rugi pulak rasa sebab tak beli masa tu sementara ada promosi trade in botol lama dengan botol pigeon  dengan separuh harga. Malas nak pergi ke kedai lagi, aku cari kat Lazada je. Boleh compare harga terus. Dan sudah semestinya lah aku akan pilih harga yang paling rendah. Memang berbaloi lah penjimatannya. Tak rajin lah aku nak survey satu-satu online baby store nak cari. Pastu tak semua tempat ada ketiga-tiga barang yang aku nak beli macam gambar kat bawah ni.

Pigeon Wide neck PPSU 160ml /5 oz with Peristaltic Nipple SS Baby Bottle ( 2 Pack ) - RM95.90
Pigeon SofTouch™ Peristaltic Plus Wide-Neck Nipple Y-Cut 3m+ (00427) RM27.10
Medela Breastmilk Storage Bottle 150ml (3pcs) - RM89.00

Alhamdulillah. Sekali saja aku try bagi susu guna botol pigeon ni habis dia minum. Settle kerja ibu. Kakak dan abang dia dulu belasah je botol Avent (model lama). 

Post a Comment

1 Comments

  1. Botol PPSU ni mmg best sebab tak mudah calar. Jangka hayat lagi lama kalau dibandingkan dengan PP.

    Sayang sekali, Avent dah tak keluarkan botol jenis PES yang honey tinted tu. Semuanya botol PP aje.

    Have a happy breastfeeding journey tau!

    ReplyDelete