Tag 2

Jalan2 blogwalking, jumpa satu tag yang benar2 menarik hatiku untuk menjawabnya. Sambil menjawab, dapat juga ku mengimbau kembali kisah kehamilanku :)

1. WAS YOUR FIRST PREGNANCY PLANNED?

Yes. Aku dan suami memang merancang untuk memiliki anak secepat mungkin sebaik sahaja berkahwin memandangkan aku dan suami tinggal berjauhan.

*

Alhamdulillah rasanya aku bunting pelamin memandangkan aku disahkan hamil 4 minggu, sebulan selepas melangsungkan perkahwinan. Malangnya, janin yang dikandung ini tidak ditakdirkan untuk aku dan suami. Aku disahkan gugur pada usia kandungan 5 minggu dengan alasan janin tidak sihat.
*
Kami merancang lagi selepas itu. Bersyukur kehadrat Ilahi kerana, aku disahkan hamil lagi pada April 2009, dua bulan selepas keguguran.

2. WHAT WAS YOUR SECOND CHOICE NAME FOR YOUR OPPOSITE GENDER NAME?

Aqil Arham.
*
Sepanjang kehamilan, aku memanggil bayi di dalam kandungan dengan nama ini kerana setiap kali scan, doktor menyatakan kandungan ku adalah boy. Mmm....aku dan suami tidak kisah jantina anak sulung kami ini. Lagipun excited untuk bergelar ibu, aku dan suami terlebih dahulu menyediakan dua nama untuk bayi kami.

3. WHAT WERE YOUR REACTIONS?

Menanti detik kelahiran memang mendebarkan, dan sakit kontraksi yang ditanggung memang terlalu berat. Sebaik sahaja, bayi keluar, doktor menunjukkan jantina dan meletakkannya seketikan di atas perutku.

"Doktor...anak saya bukan lelaki ke?

Itulah yang terpacul dari mulutku. Semua di dalam bilik bersalin itu ketawa.

4. HOW OLD WERE YOU?

30 tahun 4 bulan

5. HOW DID YOU FIND OUT YOU WERE PREGNANT?

Terasa ada perubahan yang berlaku pada badan sendiri. Tapi nekad tak mahu lakukan upt selagi belum masa sepatutnya aku period.

*

Pada pagi hari sepatutnya aku period, bangun saja dari tidur, terus aku buat UPT dan tadaaa... naik 2 line yang sangat terang.

6. WHO DID YOU TELL FIRST?

My hubby.

7. DID YOU WANT TO FIND OUT THE SEX?

Tak kisah sangat samada lelaki atau perempuan. Yang paling penting sempurna dan sihat tubuh badan. Tetapi doktor ku yang terlebih excited ingin memastikan jantina bayiku.

8. DUE DATE?

14 Disember 2009. Same as my birthday. Tapi bayi keluar pada 10.12.2009

9. DID YOU HAVE MORNING SICKNESS?

Tak de. Evening sickness rasanya.
Asal balik kerja saja, kepala mesti terasa berat. Melepak dalam bilik saja.

10. WHAT DID YOU CRAVE?

Tiada yang specific.

11. WHO/WHAT IRRITATED YOU THE MOST?

Tiada jugak.

12. WHAT WAS YOUR FIRST CHILD'S SEX?

Girl

13. DID YOU WISH YOU HAD THE OPPOSITE SEX ?

Not really. Tak kisah sangat untuk anak sulung ni.

14. HOW MANY POUNDS DID YOU GAIN THROUGHOUT THE PREGNANCY?

9 kg

15. DID YOU HAVE A BABY SHOWER?

Nope

17. DID YOU HAVE ANY COMPLICATIONS DURING YOUR PREGNANCY?

Nope.

Alhamdulillah... Allah telah mempermudahkan semuanya.

18. WHERE DID YOU GIVE BIRTH?

Hospital Putrajaya

19. HOW MANY HOURS WERE YOU IN LABOR?

Masuk pukul 11 pg. Bersalin Pukul 1 ptg.

*

Perutku rasa memulas sedari jam 12 tgh malam. Ingat kan nak buang air sahaja. Lepas beberapa kali ke bilik air, aku mula mengambil kekerapan masa sakit. 30 minit sekali.

Pukul 6 pagi baru aku kejutkan cik suami. Memandangkan kami tidur di Shah Alam, bergegas cik suami bangun menyiapkan diri. Harus balik ke Puchong dulu untuk mengambil beg hospital.

Sampai di HPJ, daftar dan kena tunggu lagi sebab semua bilik yng digunakan untuk pemeriksaan semuanya penuh. 9.30 baru aku dapat tempat. Lepas check jantung bayi dan kekerapan kontraksi. Bila doktok check bukaan cervix dah 5 cm. Apa lagi doktor terus pecahkan air ketuban dan aku masuk ke labor room.

20. WHO DROVE YOU TO THE HOSPITAL?

My hubby. Dan ditemani oleh my mom.

21. WHO WATCHED YOU GIVE BIRTH?

Sepatutnya my hubby. Tapi disebabkan dia takut dengan darah. Dia minta untuk tunggu di luar.

22. WAS IT NATURAL OR C-SECTION?

Natural.

23. DID YOU TAKE MEDICINE TO EASE THE PAIN?

Nope.
*
Masa consultant tu explain pasal epidural , bukaan dah 7 cm. Dalam aku dan cik suami berbincang tu bukaan dah 8 cm.


24. HOW MUCH DID YOUR CHILD WEIGH?

2.45kg

25. WHEN WAS YOUR CHILD ACTUALLY BORN?

10 Disember 2009 @ Khamis @ 1 petang

26. WHAT DID YOU NAME HIM/HER?

Alisha Adnain Binti Mohd Razaleigh

27. HOW OLD IS YOUR FIRST BORN TODAY?

1 year 2 months and 6 days

28. WOULD YOU DO IT AGAIN?

Of course.

Sedang merancang untuk yang kedua.

Post a Comment

0 Comments