Rich Chocolate Chip Muffin

Hari tu, atas permintaan anak-anak yang nak kan chocolate muffin, aku pun menggodeklah bahan-bahan yang ada kat dapur. Susu segar saja yang tak de. Adeh..... Kebetulan pulak aku teringat susu full cream yang aku dapat dalam Box Of Joy dulu masih belum digunakan lagi. Boleh lah aku guna. Alfeey nampak je, terus nak susu tu. Ibu yang penyayang ni pun suruh dia tunggu sekejap. Aku nak sukat ambil 100 ml je. Balance 100 ml tu nanti dia boleh minum. Setia je menunggu. 

Rich Chocolate Chip Muffin

Ok lah, cerita balik pasal chocolate muffin yang aku nak buat ni. Resepinya aku ambil dari Azie Kichen juga. Mudah dan senang dan pasti jadi kaedah resepinya. Cukup bahan dan tak derhaka mesti jadi. Tak perlu nak guna mixer pun. Hahaha.... ni resepinya.

Rich Chocolate Chip Muffin

Bahan A
2 biji telur
1 cawan gula perang
100 ml susu segar
120ml minyak jagung
1/2 sk esen vanilla

Rich Chocolate Chip Muffin

Bahan B
190 gm tepung gandum
1 st baking powder double action
1/2sk baking soda
1/4 cawan serbuk koko
1/2 cawan choc chips (tinggalkan sedikit utk tabur)

Rich Chocolate Chip Muffin

Cara cara

Satukan semua bahan A di dalam bekas dan kemudian ayakkan bahan B ke dalam bahan A. 
Gaul rata. Pastikan tak terlebih gaul untuk menghasilkan muffin yang sedap ye.


Rich Chocolate Chip Muffin

Tuang adunan dalam 3/4 penuh dan taburkan chocolate chips di atasnya. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 170C. Bakar selama 20 minit atau sehingga masak. Part tabur chips tu, aku suruh Alisha dan Alfeey je yang buat.

Rich Chocolate Chip Muffin

Dan ini lah hasilnya. Tak overcooked. Just nice. Tak sempat cik suami merasa. Dah licin semuanya.

Rich Chocolate Chip Muffin

Ok alang-alang dah guna susu kotak pink tu, meh sini aku nak cerita sikit pasal produk ni. Susu Nestle full cream ni diimport dari New Zeland dan Australia. Dah nama pun susu mestilah baik untuk kesihatan sebab susu ni kan sumber kalsium dan protein. Sesuai diminum oleh anak2 dan juga kita yang dah dewasa ni sebab dapat menguatkan gigi dan tulang. Beli yang ni boleh satu keluarga minum.

Rich Chocolate Chip Muffin

Aku suka packaging dia. Warna yang menarik dan tak semak mata memandang. Jiwa keperempuanan kuat sangat ni. Pink aje.... tapi kalau nak yang low fat kena beli yang kotak biru lah. Lepas minum Alfeey kata sedap dan minta lagi. 

Rich Chocolate Chip Muffin

Kalau korang nak cuba dan malas nak keluar beli, boleh dapatkan NESTLE full cream milk yang macam aku guna ni di LAZADA. Klik aje kat LINK ni. Order hari ini, esok lusa dah sampai depan mata. Alang-alang dah masuk Lazada, korang boleh je terus shopping. Minggu ni tema Online Revolution Lazada adalah Trend Setter. Siapa yang suka fesyen2 ni. Jangan lepaskan peluang ye.

Rich Chocolate Chip Muffin

Post a Comment

1 Comments