Bila anak-anak nak menghadapi peperiksaan.

Tinggal baki seminggu lagi untuk anak-anak ulangkaji pelajaran sebelum Peperiksaan Akhir Tahun bermula minggu depan. Peperiksaan kali ini serentak dengan Peperiksaan Akhir tahun sekolah agama. Penat lah anak-anak nanti, pagi dan petang kena memerah otak. InsyaAllah, mudah-mudahan anak-anak kita semua dapat mengharungi minggu peperiksaan dengan tenang. 

Panduan bila anak-anak nak menghadapi peperiksaan
Penat sangat sampai tertidur.
Selalunya bila dah masuk minggu-minggu yang terakhir ni, Cik Ila akan duduk sekali dengan Alisha dan Alfeey. Walaupun Alisha tahun 3 dan Alfeey tahun 1, boleh je belajar sama-sama. Lebih kepada belajar secara berkumpulan. Lagipun semua silibus diorang dan cover kat sekolah. Tumpukan pada mana-mana bahagian yang depa berdua belum faham. Yang lecehnya, anak-anak cepat melalut. Imaginasi sehingga keluar kotak. Haih..... tapi yang best, depat mudah faham dan ingat.

Disebabkan keinginan untuk bermain tu lebih kuat dari nak belajar. Setiap sesi, Cik Ila buat setengah jam belajar dan setengan jam lagi break. Tengok tu, masa belajar tu sama banyak je dengan masa main. Tapi daripada takde langsung better macam ni kan.  Biar sekejap tetapi kerap

Alfeey kira beruntung juga, sebab Cik Ila gunakan kertas-kertas peperiksaan Alisha yang lepas sebagai rujukan dia. Sedikit sebanyak, boleh jadi panduan. Macam mana bentuk soalan yang akan sekolah gunakan. Kalau ibu bapa rajin google, banyak contoh-contoh soalan lepas dan ramalan yang dikongsikan di blog-blog cikgu dan juga facebook. Nak kena rajin cari je.  

Lagi satu, pastikan anak-anak dah menghafal perkara-perkara yang perlukan hafalan. Macam Alisha, tahun 3 memang dah ada soalan darab dan bahagi. Sifir memang kena hafal lah. Lepas kena juga pastikan diorang tahu macam mana nak tukar unit. Macam dari jam ke saat, hari ke minggu dan lain-lain. Jadi ibu kesayangan depa ni, merajinkanlah diri buat nota-nota untuk depa berdua baca dan hafal :)

Bila dah minggu terakhir ni, bagi je buat latihan banyak-banyak. Cik Ila memang ada beli beberapa buah buku latihan ulangkaji bagi setiap subjek. Bagi je diorang buat. Bila dah banyak buat latihan, lagi senang diorang nak ingat.

Itu je lah panduan yang Cik Ila gunakan bila anak-anak nak menghadapi peperiksaan. Selain dari usaha anak-anak dan doa kita sebagai ibu bapa, selebihnya berserah kepada Allah. Yang penting kita sama-sama dah berusaha. 
To Alisha and Alfeey, both of you have worked incredibly hard. Good luck! Abah and ibu, are proud of you.

Lagi satu, make sure anak-anak cukup tidur ye. Thanks for reading...

Post a Comment

0 Comments