Mee Goreng Basah

Assalamualaikum semua,

Apa khabar hari ni? 

6 November sudah hari ni. Lagi 3 hari tempoh PKPB di Selangor akan tamat. Agak-agak akan bersambung lagi kah. Penat lain macam work from home ni. Bangun pagi terkejar nak settle kan kerja pejabat. Sebabnya online kelas mula pukul 8. Pukul 9 - 10 baru nak prepare breakfast untuk family. Kalau ada kelas praktikal petang, maka nya awal lah nak kena settle masakkan lunch untuk anak-anak. Anak-anak pula bila duduk di rumah ni, sekejap-sekejap je lapar. Memang nak kena ada makanan selalu atas meja. Korang pula macam mana?

Nak senang, memang prepare menu yang mudah-mudah saja. Yang penting kenyang. Anak-anak ni  pula, kalau ibu depa masak dan depa rasa sedap, makanya selalu lah minta menu yang sama. Contohnya, MEE GORENG BASAH. Bukan anak saja yang meminta. Abah depa pun sama. Mentang-mentang tugas membeli barang dapur dia.....berbungkus-bungkus lah mee kuning tu dia beli.

Setelah berkali-kali makan MEE GORENG BASAH minggu ni, hari ni Cik Ila nak kongsi resepi MEE GORENG BASAH. Mesti jadi punya lah.

Bahan-bahan MEE GORENG BASAH:

  1. Mee Kuning
  2. Bawang merah dan bawang putih - ditumbuk
  3. Cili Kisar - 2 atau 3 sudu besar
  4. Campuran kicap - 2 sudu sos tiram, 2 sudu kicap mee, 2 sudu kicap manis, 1 sudu sos cili.
  5. Ayam/kek ikan/bebola ikan - ikut lah mana yang ada. Kalau nak guna udang pun boleh.
  6. Tomato - dihiris
  7. Secawan air panas
Cara-cara untuk masak MEE GORENG BASAH:
  1. Tumis bawang yang telah ditumbuk dan masukkan cili kisar. Cik Ila blend saja 3 bahan ni sekali. Nak mudahkan kerja. Masak sampai cili masak.
  2. Masukkan ayam/kek ikan/bebola ikan. Kacau dan tunggu sekejap sampai ayam masak.
  3. Masukkan campuran kicap. Kacau rata. Biar jadi pekat.
  4. Masukkan mee, sayuran dan secawan air panas dan gaul rata. 
  5. Perasakan dengan garam dan serbuk perasa.
  6. Kacau dan biarkan kuah memekat.
  7. Siap.
Senangkan. Selamat mencuba ye. Korang boleh juga tengok VIDEO simple di bawah ni. Video ni juga ada dalam ytc Cik ILA menari







Post a Comment

0 Comments