RESEPI NASI ARAB

Assalamulaikum semua.

Hari ini aku nak share resepi nasi arab yang selalu aku guna. Boleh dikatakan dalam sebulan mesti sekali atau dua kali aku masakkan nasi arab untuk keluarga. Memang dah jadi kegemaran suami dan anak-anak. Bukan lah masak nasi arab macam Chef Ammar tu. Nasi arab aku lebih kepada selera tekak suami dan anak-anak. Memang bertambah-tambah depa makan

Nasi Arab

Resepi yang aku guna ni pun mudah je. Berbaloi dan sedap. Yang penting boleh siap dalam masa sejam je.

BAHAN-BAHANNYA :-

Rebusan ayam

Ayam sebelah dan potong 4
1 sudu kecil jintan manis
1 sudu kecil jintan putih
1 sudu kecil ketumbar
1 sudu kecil lada hitam
1 batang kulit kayu manis
1 biji tomato - dibelah 4
1 biji bawang - dibelah 4
1 cili besar hijau - dipotong
1 kiub ayam
sedikit serbuk kunyit
garam dan perasa
air secukupnya - untuk nasi dan sup.

Caranya: Campur je semua bahan dan rebus sampai air masak. Bila dah masak keluarkan ayam. Untuk ayam, ada dua cara. Pertama, boleh masuk terus dalam nasi dan kedua, perap sekejap dengan bahan perapan dan panggang. Biasanya aku buat dua-dua. 

Perapan ayam

Serbuk kunyit
Serbuk perasa
Madu

Caranya: Perap dalam 10 - 15 minit

Nasi

Beras basmati - cuci dan rendam dalam 20 minit
Air rebusan sup
Minyak sapi untuk menumis
Dua helai daun bay
Secubit - jintan manis, jintan putih dan ketumbar (aku tumbuk semua)
Pewarna kuning (tak letak pun tak pe)
Daun ketumbar

Caranya: Masukkan minyak sapi dalam kuali/periuk. Tumis daun bay dan bahan-bahan yang ditumbuk tu. Bila dah naik bau masukkan beras yang sudah di tos airnya. Masak sekejap. Lepas tu pindahkan semua ke dalam periuk. Susun ayam atas beras dan masukkan air rebusan. Sukatannya, aku akan lebihkan air satu pot dari nasi. Lepas tu masak macam biasa. Bila nasi dah masak, buat lubang atas nasi tu dan titiskan pewarna kuning. Jangan lupa tabur daun ketumbar.

Salad

Sebatang timun - dipotong dadu
2 biji tomato - dipotong dadu
1 biji bawang besar - dipotong dadu
Daun ketumbar - dipotong
Cili padi - jika suka
Perahan lemon/cuka

Caranya: Campur semua bahan dalam mangkuk. Perasakan dengan garam. Aku selalu guna cuka. Masuk cuka dan tambah gula. Sedapnya. 

Sambal
Cili merah besar
Cili padi
Tomato
Daun ketumbar
Perahan limau
Garam dan gula - untuk perasa

Caranya: blend semua bahan.

Kenapa aku cakap dalam sejam je boleh siap. Sambil rebus ayam boleh buat salad dan sambal dia. Sambil masak nasi boleh perap dan panggang ayam tu. Nasi masak terus boleh makan. Nasi tu nak masak pakai pressure cooker boleh, periuk biasa pun boleh. Sebelum ni, aku guna pressure cooker tapi sekarang aku guna rice cooker je. Cuma masa masak tu, aku letak setting pada nasi beriani. Senang je kan. Selama mencuba :)






Post a Comment

0 Comments