Monday, February 13, 2017

Ajar anak agar tidak mengganggu ketika kita sedang bercakap

Anak suka mengganggu ketika sedang bercakap | Siapa alami perkara yang serupa?


See these three munchkins?

Omma dan abah pening kepala bila depa mengganggu @ interrupt bila kami sedang bercakap sesuatu perkara yang penting atau pun sedang bercakap di telefon. Masa itu lah, banyak sangat benda yang nak diberitahu atau minta. Bila usia makin menginjak (Alisha 8 tahun dan Alfeey 6 tahun), tabiat ni dah macam tak elok pula. 

Macammana nak hadapi situasi ni?

Cik Ila ada terjumpa satu cara yang agak mudah untuk dipraktikkan dari blog INI

I was chatting with her one day when her (then 3-year-old) son wanted to say something. Instead of interrupting though, he simply placed his hand on her wrist and waited. My friend placed her hand over his to acknowledge him and we continued chatting.
After she had finished what she was saying, she turned to him. I was in awe! So simple. So gentle. So respectful of both the child and the adult. Her son only needed to wait a few seconds for my friend to finish her sentence. Then she gave him her complete attention.

Nampak mudah tapi mungkin perlukan masa untuk depa adapt dengan cara ni. Tapi tak salah untuk kita cuba daripada kita marah atau menjerit pada mereka. Semoga anak tidak lagi mengganggu ketika ibubapa sedang bercakap.

Korang ada cara lain yang boleh dikongsi dengan Cik Ila. Jom share.

6 comments:

  1. Itulah budak-budak ni kan banyak betul kerenah dia,
    Nak perhatian lah tu hehehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Tabiat ni jadi selepas adik bongsu lahir. Alamak...omma dah kurang beri perhatian pada anak yang besar.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  2. Sangat penting untuk kita ajar anak-anak supaya berbudi bahasa sejak mereka kanak-kanak. Lihatlah seperti orang Jepun yang diajar tentang kesantunan sejak kecil dan budaya mereka dikagumi ramai oleh penduduk di pelosok dunia.

    ReplyDelete
  3. ibu abah memang selalu ajar Nurul dengan adik2 tunggu orang habis cakap baru la kita boleh start pot pet pot pet.. :D info yang sangat bagus :D


    jemput join ye :)
    http://www.syahirahvaliant.com/2017/02/segmen-review-blog-by-syahirahvaliantcom.html

    ReplyDelete
  4. aah prasan juga tingkah laku anak2 mcm ni. Ju dgn anak2 buah sgt2 mcm ni, tgh crita dgn nenek dorang, sbuk juga nak tny itu ini. tp bila ju besarkan mata instead of yelling them, dorg pun stop kejap. Tp kalo mak dorg yg bcerita, confirm xbhenti ckp, rasa ny ank2 buah lebih gerun makcik dorg dr parent, napa eh ?

    ReplyDelete